Week 5 - Reisverslag uit Bamako, Mali van Wieger - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Bamako, Mali van Wieger - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Wieger

Blijf op de hoogte en volg Wieger

19 Oktober 2014 | Mali, Bamako

Afgelopen week liep toch ietwat anders dan ik had verwacht of zoals gepland was.

Op de maandagochten bleken ze al wat vroeger te zijn begonnen op de Gendarmerie school er was namelijk een soort ME eindoefening gaande.
Dit was een gemeenschappelijke oefening van de nationale politie en de force protection unit uit Bangladesh, onder leiding van een Franse collega.
Voor ons was het eigenlijk de schone taak om te observeren, dus foto's maken.
Eerst begonnen ze met wat losse oefeningen maar rond een uutje of 10 zou het het grote spektakel los barsten in 1 grote oefening met alles er op en er aan.
De demonstranten gooide hier niet met rotte tomaten of rubbere blokken maar gewoon met stenen en sloegen met takken die van de bomen werden afgebroken.
Tijdens de eerste run van de eenheid braken hier en daar dan ook al de schilden van de Malinese collega's.
Met de tweede run werden er ook traangas granaten ingezet die eigenlijk als ongeleide projectielen over het hele terrein vlogen...zelfs het lokale marktje achter het oefen terrein kreeg een traangas granaat voor zijn kiezen.
Ik dacht dat ik een mooie positie had om foto's te maken, maar ook ik stond vol in een wolkje traangas....mijn verkoudheidje is nu in ieder geval over.

Tegen het eind van de ochtend werd de oefening met een lokale dans afgesloten, dat was wel erg indrukwekkend om te zien.

In de middag heb ik mijn laptop weer opgehaald bij het winkeltje waar hij is gemaakt en hij werkt weer perfect, zo goed als nieuw en dat voor niks.

Aan het eind van de middag ontving ik een mail over het feit dat ik tijdelijk bij een andere afdeling te werk gesteld ga worden en dat ik mij de volgende dag bij de desbetreffende eenheid moest melden.
Maar de dinsdag,woensdag en donderdag stonden in het teken van de Safe training dus het melden werd uitgesteld tot de vrijdag.

De volgende ochtend dus netjes melden met de hele club bij de safe training alleen bleek deze niet om 9 uur te beginnen maar om 8:30, te laat dus en we konden omkeren en een nieuwe afspraak maken..
Dus na de lunch hebben wij ons maar weer gevoegd bij onze eigen werkplaats.

Woensdag weer erg ;) druk bezig geweest met het voorbereiden van de lessen en donderdag ochtend weer 2 uur lesgegeven aan onze vrienden van de force protaction op het hoofdkwartier, het thema deze week was het aanleggen van handboeien en het fouilleren.
Tijdens deze les werden wij opgehaald door de ietwat grote baas met de boodschap dat wij ons z.s.m. moesten melden bij de allerhoogste baas.
Dus even een pauze ingelast en op naar het kantoor van de grote chef, na ongeveer 20 minuten mochten wij dat kantoor betreden en kregen wij te horen waarom wij ons zo snel moesten melden.
Het punt was dat wij in de ochtend door de lobby liepen van het hoofdkwartier tijdens de diensttijd en dat kan absoluut niet ;) dus hij had e.e.a nagevraagd bij de iets lagere chef en die gaf aan dat wij hier voor de training van de FPU waren.....dus dan was het wel goed.....einde verhaal... en we konden weer gaan..verder met het laatste gedeelte van de les.
In de middag nog wat aan les voorbereiding gedaan....

Vrijdagochtend melden bij de nieuwe afdeling, na een briefing van 2 uur kwam het er op neer dat ik vanaf aankomende woensdag 2 dagen naar Timboektoe ga om e.e.a. uit te gaan zoeken....Timboektoe je kan er maar geweest zijn.
De rest van de dag stond in het teken van het invullen van bepaalde formulieren die weer door allerlei mensen getekend moeten worden, maar iets voor zessen was ik gereed en kon ik met een pak papieren naar huis.

De zaterdag nog even een bezoekje gebracht aan het hoofdkwartier om nog wat meer papieren uit te printen en daarna even naar het " Holland huis" geweest om de post op te halen.
Zaterdagmiddag de papieren allemaal doorgenomen voor volgende week en s'avonds gegeten bij Guido's (pizzaria).

Zondags lekker uitgeslapen tot 7 uur en na anderhalf uur draaien om weer in slaap te komen toch maar het bed verlaten.
De dag rustig begonnen met een kop koffie en een broodje.
Tegen de middag vertrokken met de hele club naar het hoofdkwartier omdat er in de middag een delegatie van de vaste kamer commissie defensie samen met de Commandant der Strijdkrachten aanwezig zouden zijn voor een diplomatiek onderhoud.
Gelukkig was ervoor nog wel even de tijd om wat baantjes te trekken in het zwembad.
Tegen het eind van de middag was dan de bijeenkomst met de gasten en na een klein uurtje was dat ook alweer afgelopen en konden wij huiswaarts.

Dat waren de belevenissen van de afgelopen week, aankomende week beloofd een leuke week te worden.

De groeten uit Bamako.....



  • 19 Oktober 2014 - 22:35

    Bert-jan:

    Timboektoe! Ging donald duck daar niet altijd naar toe? ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Bamako

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2015

Weer terug van verlof

18 Januari 2015

Laatste week voor het verlof

14 December 2014

Week 12 en 13

30 November 2014

Week 10/11

18 November 2014

Week 9
Wieger

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 8967

Voorgaande reizen:

07 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

06 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: